عنوان صفحات
(PageTitle)
(PageTitle)
وسط بالا
(Center-Top)
(Center-Top)
وسط وسط
(Center-Middle)
(Center-Middle)
رصد و سنجش وضعیت فرهنگی و اجتماعیِ کشور، امری مسبوق به سابقه بوده و مراکز و مؤسسات گوناگون با مأموریتی مشابه تشکیل شده و درحال فعالیت هستند اما یکی از نقاطِ تمایزِ مرکزِ رصدِ بینا نزدیککردن پژوهشها به میدان عملیات تبلیغی است. این مرکزِ پژوهشیِ رصدی، علاوه بر شناسایی وضعیت، ماموریتهایش را در چارچوب نیازهای سازمان تبلیغات اسلامی تعریف میکند تا تصویری نزدیک به واقعیت از مخاطبان تبلیغ نوین و تبلیغ اصیل ارائه دهد. در منطق ساختاری بینا، داده -اعم از دادۀ مشهود و نامشهود- بهعنوان واحد تحلیل و زیربنای هرگونه شناخت است. درصورتیکه نیازمند تولید باشد (دادۀ اولیه) از روشهای نظرسنجی، افکارسنجی و یا پیمایش استفاده میشود و زمانیکه داده موجود باشد (دادۀ ثانویه) و تنها دسترسی و قابلیت استفاده از آن مطرح باشد، از طریق ایجاد ارتباط و هماهنگی با سایر مراکز رصدی و پیمایشی گردآوری خواهد شد. در گام بعد، دادههای گردآوریشده -اعم از اولیه و ثانویه- برای تحلیل و تفسیر در اختیار پژوهشگران مستقر در مرکز قرار میگیرد. دادهکاوی و پژوهش -اعم از پژوهشهای کمی و کیفی- دو روشیست که برای تحلیل و تفسیر دادههای مشهود و نامشهود بهکار گرفته میشود. تحلیل روابط (مطالعۀ تأثیر عوامل محیطی و اجتماعی بر مخاطبان و تغییرات رفتار و نگرش آنها) و گونهشناسی مبتنی بر تلفیق متغیرهای بهدستآمده از تحلیل و تفسیر مخاطب، محیط و میدان او، الگوهای رفتاری و نگرشی مخاطبان را روشن میسازد. در مرحلۀ بعد، دادهها برای تحلیلهای پیچیدهتر در روش مدلسازی اجتماعی مورد استفاده قرار میگیرد. مدلسازی اجتماعی رویکردی ترکیبی و تلفیقی در تحلیل و تفسیر دادههای مشهود و نامشهود از «مخاطب»، «محیط» و «میدان» پیرامون او است. مدلسازی اجتماعی از خلال یک چارچوب علمی برای بهدستآوردن شناخت عمیق مخاطب، چارچوبی روشی را پیشروی ما میگذارد تا درنهایت به یک نقشۀ ادراکی از گروههای مخاطب مدنظر و تمایزات این گروهها از یکدیگر دست پیدا کنیم. این مسیر برای ارائۀ پیشنهادات سیاستی و اجرایی بهمنظور ارتباط مؤثرتر با گروههای مخاطب بهکار خواهد آمد. درنهایت، پس از پیادهسازی مدل، لازم است بهطور مستمر، اثرات پیام و استراتژیهای تبلیغی پیادهشده مورد پایش و ارزیابی قرار گیرد و تأثیرات بر مخاطبین سنجیده شود. بنابراین مرکز رصد بینا را بهلحاظ ساختاری میتوان در گروه های تخصصیِ ذیل تعریف کرد. منطق این ساختار مبتنی بر کارویژههای تخصصی و قابلیتهای حرفهای است. هر گروه متناسب با نیاز تخصصی و حرفهای بینا در الگوی کلی تعریف شده و در کنار یکدیگر، نظامی یکپارچه و کامل میسازد. 1) گروه افکارسنجی با مأموریت تأمین، تولید و گردآوریِ دادههای مورد نیاز 2) گروه پژوهش با مأموریت تحلیل و تفسیر دادههای نامشهود 3) گروه رصد با مأموریت تحلیل و تفسیر دادههای مشهود علاوه بر این سه گروه تخصصی که بهنحو منطقی در پاسخ به نیازهای سازمان تبلیغات اسلامی طراحی شدند؛ مرکز رصد بینا برای پوشش و رسیدن به اهداف تعیینشده، نیازمند یک ابتکار عمل در طراحی ساختاری بود. مبتنی بر این رویۀ اصلاحی، این مرکز، کارگروههایی را شکل داده است که با استفاده از روش های تلفیقی و با اتکا به ظرفیتهای ایجادشده در سه گروه، بتواند برخی از پروژه های مهم و کلیدی سازمان تبلیغات اسلامی را پیش ببرند. از جمله این پروژههای سازمانی، شناسایی و رصد تکثرات فرهنگ و جامعه در اقلیمهای سیویکگانۀ استانی و همچنین درک الگوهای اثربخشی عملیات فرهنگی و تبلیغی بود. ناظر به این دو نیاز، دو کارگروهِ ویژه شکل گرفت: 4) کارگروهِ روایت 5) کارگروهِ مدلسازی اجتماعی
وسط پایین
(Center-Bottom)
(Center-Bottom)
وسط پایین 2
(Center-Bottom-2)
(Center-Bottom-2)
وسط پایین 3
(Center-Bottom-3)
(Center-Bottom-3)